دیدگاههای شخصی امیرتقی زاده

برای آفرینش یک نهال عدالت دل هزاران طلحه و زبیر را باید شکست و اینک این ما هستیم و تلاش سایبریمان در آفرینش نهال عدالت .../ پروانه‌ها، نور را به حکم میثاق می شناسند و از آغاز با قصد سوختن پر در مطاف می‌گشایند.(شهید آقا سید مرتضی آوینی )

آموزه های شهیدآوینی از امام(ره) 2

 

آموزه های شهیدآوینی از امام(ره) 2

سیاست عین دیانت!

و در شهید مدرس نیز آنچه سخت مورد تحسین حضرت امام بود عزت و قدرت و شجاعتی بود که از این منشأ گرفته بود، و اینکه در تمام شرایط، سیاست را عین دیانت می‌دانست و به دینی که در گورستان‌ها دفن شود و در تحول تاریخی جوامع انسانی، منشأیت اثری زنده و کاملاً جدی نداشته باشد اعتقاد نداشته و حضرتش، هم این و هم آن را در خود جمع داشت، شیخ فضل‌الله نوری و سیدحسن مدرس را... فضایل بسیار دیگری که جز او و اسلاف او هیچ کس نداشت.1 


 


تغییر در استراتژی نظام

همه باید بدانند – و بسیاری نیز می‌دانند -  که اگر تغییری در استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر جهان خارج از خویش روی داده است، بنیان این تغییر را حضرت امام خمینی شخصاً با قبول قطعنامه 598 نهاده‌اند و کسی حتی در پنهان‌ترین نقاط ذهن – نمی‌توان داشت که این عمل نیز منبعث از همان حکمت و درایت بی‌نظیر است که حضرت او از اجداد و اسلاف خویش که بنیان تاریخی ولایی کره زمین را نهاده‌اند به ارث برده بود... ما این تجربه  تاریخی را در حیات حضرت امام خمینی تجدید کردیم و براستی اگر آن بزرگوار در قبل از قبول قطعنامه 598 رحل اقامت به  خطیره‌القدس می‌کشیدند و وصی به حق ایشان مصلحت را در آن می‌یافتند که باید این جام زهر را سر کشید، آیا حتی بهترین ما مومنان به ولایت فقیه دچار همان اشتباهی نمی‌شدیم که حجربن عدی در برابر صلح امام حسن مرتکب شد؟2

اروح‌القوانین حکومت اسلامی

م‌القرای تمدن اسلامی، یونان باستان نیست و همه می‌دانند حضرت امام خمینی کتاب «ولایت فقیه» را که به مثابه «روح‌القوانین» حکومت اسلامی است ده‌ها سال پیش از پیروزی انقلاب و با رجوع به قرآن و روایات نگاشته بودند و نهادهایی که اکنون در حکومت جمهوری اسلامی وجود دارد نه در تأسی به حکومت دموکراسی بلکه در رجوع به «ام‌القرای تمدن اسلامی که صورت محقق مدینه‌النبی است» موجودیت یافته‌اند، و تردیدی نمی‌توان داشت که اگر حتی پارلمان – مجلس شورا – نمی‌توانست صورتی موجه از حضور مردم و بیعت آنان را با ولایت فقیه ارائه دهد هرگز در نظام اسلامی موجودیت نمی‌یافت.3 

الفاظ تهی از معانی

انسان اگر لحظه از غفلت به درآید گمان می‌کند که دنیا دارالمجانین بزرگی است که همه مفاهیم در آن وارونه شده‌اند و همان طور که حضرت امام امت روحی له الفدا فرمودند: «الفاظ از معانی تهی شده‌اند»4 

انقلاب فرزندان خویش را می‌خورد 

انزوای حزب‌الله در نظام ما نیز نشانه خوبی نیست. هر چند که الحمدالله و المنه سایه مبارک حضرت امام امت همچون ابر رحمتی بر سر ما گسترده است و ما را از بلیات و خطرات حفظ می‌کند، اما به هر تقدیر شکی نیست که اکنون در نظام ما حزب‌الله رفته رفته به انزوای سیاسی کشیده می‌شود و کارها به دل‌باختگان تکنوکراسی واگذار می‌گردد، این نشانه‌ای است از همان سرنوشت محتومی که همه انقلاب‌های جهان را واداشته است تا فرزندان خویش را ببلعند... و خدا آن روز را نیاورد.5 

وحدت حوزه و دانشگاه

حضرت امام امت (حفظ الله تعالی) با طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه خط مشی آینده نهضت اسلامی را ترسیم فرموده‌اند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. از جانب دیگر، وقتی ما جبهه‌های نبردمان را دانشگاه جبهه می‌خوانیم و حضرت امام را معلم انقلاب لقب داده‌ایم، پر روشن است که از آموزش و دانشگاه مفهومی بسیار وسیع‌تر از آنچه در غرب معمول است دریافت می‌کنیم. ما انتظار داریم که مدارس و دانشگاه‌هایمان محل تعلیم و تربیت به معنای مطلق کلمه باشد و در آنها انسان تربیت شود و بر همین اساس است که تعهد و تزکیه را همواره بسیار فراتر از تعلیم و تخصص می‌شماریم.6 

مفهوم حقیقی وحدت حوزه و دانشگاه

اگر به آنچه که حضرت امام امت در هنگام بازگشایی دانشگاه‌ها فرمودند مراجعه کنیم، خواهیم دید که این برداشت‌های لیبرالیستی با مفهوم حقیقی وحدت حوزه و دانشگاه – یعنی آنچه مورد نظر حضرت امام بوده است بسیار متفاوت و حتی متناقض است. ایشان صراحتاً فرموده‌اند: «دانشگاه را باز کنند، لکن علوم انسانی‌اش را به تدریج از دانشمندانی که در حوزه‌های ایران هست و خصوصاً از حوزه علمیه قم استمداد کنند».7 

ارزیابی علوم انسانی

اگر حضرت امام درباره علوم انسانی تاکید فرموده‌اند بدین علت است که این بازنگری و ارزیابی باید نخست از علوم انسانی آغاز گردد و سپس به دامنه علوم تجربی نیز کشیده شود. اگر این ارزیابی و تطبیق از علوم انسانی آغاز گردد، لاجرم علوم تجربی را نیز در بر خواهد گرفت، چرا که اصولاً برخلاف آنچه عمومی می‌پندارند، علوم تجربی، بنیان، جهت و حتی روش پژوهشی خویش را از فلسفه غربی اخذ کرده‌اند.8 

رسانه‌های گروهی

... اگر ما بخواهیم رسانه‌های گروهی را به سوی غایتی که حضرت امام فرموده‌اند – دانشگاه عمومی اسلامی – بکشانیم، قبل از هر چیز  که با تحقیق و تعمق در ماهیت این وسایل و موجبات آنها، راه‌های خروج از «موجبیت تکنیک» را جست و جو کنیم.9 زبان تفکرزبان، زبان تفکر است و آن هم نه تفکر به معنای مصطلح آن در این روزگار فلک‌زدگی بشر. زبان، زبان عبور از جهان عادات و وصول به عالم حقایق است و حضرت امام خمینی(ره) در کتاب «مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه» الفاظ را مجالی برای ظهور ملکوت در عالم ملک دانسته‌اند.10 

 مهم‌ترین مسئله ما

جنگ مهم‌ترین مسئله ماست، مسئله‌ای است که حیات ما و حتی حیات اسلام با سرنوشت آن گره خورده است. ما در گروه جهاد سازندگی کسی را وادار به کاری نمی‌کنیم. کار ما بر انگیزه‌های فردی فیلمسازان‌مان بنا شده است. بچه‌ها برای تبعیت از فرمایش حضرت امام که جنگ را مسئله اصلی ما می‌دانند، بیشتر به جانب جنگ گرایش یافته‌اند و روح خود آنها نیز بیشتر با جهاد فی سبیل‌الله انس دارد تا کارهای جهاد سازندگی در روستا ها. ۱۱

پی نوشت:

1. حلزون‌های خانه به دوش، ص 120

 

 2. حلزون‌های خانه به دوش، ص 125 

3. حلزون‌های خانه به دوش، ص 127

4. توسعه و مبانی تمدن غرب، ص 101

5. توسعه و مبانی تمدن غرب، ص 110 

6. توسعه و مبانی تمدن غرب، ص 164

7. توسعه و مبانی تمدن غرب، ص 180 

8. توسعه و مبانی تمدن غرب، ص 181 

9. آینه جادو یک، ص 158

10. آینه جادو یک، ص 110

11. آینه جادو 3، ص 187

  
نویسنده : امیر تقی زاده ; ساعت ٧:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢٠