دیدگاههای شخصی امیرتقی زاده

برای آفرینش یک نهال عدالت دل هزاران طلحه و زبیر را باید شکست و اینک این ما هستیم و تلاش سایبریمان در آفرینش نهال عدالت .../ پروانه‌ها، نور را به حکم میثاق می شناسند و از آغاز با قصد سوختن پر در مطاف می‌گشایند.(شهید آقا سید مرتضی آوینی )

ظرافتهای تبلیغ دین

با صوت نازیبا، مشغول تلاوت قرآن بود. صاحب‏دلی بر او گذشت و گفت: ماهیانه چه مبلغی برای تلاوت قرآن دریافت می‏کنی؟ قاری قرآن گفت: مبلغی در قبال تلاوت قرآن دریافت نمی‏کنم. فرد صاحب‏دل دوباره پرسید: پس چرا به خود زحمت تلاوت را می‏دهی؟ تلاوت‏کننده قرآن گفت: برای رضای خدا می‏خوانم. فرد صاحب‏دل گفت: رضای خدا در این است که بدین شیوه قرآن را تلاوت نکنی.


سعدی در این حکایت و در چندین حکایت دیگر در کتاب ارزشمند گلستان به این مهم پرداخته است و بر این باور است که اگر قرار است سمبل یا نمادی از دین (تلاوت قرآن، اذان، موعظه و...) به جامعه عرضه شود، باید زیبا و دلپذیر ارائه گردد که سبب رونق بازار مسلمانی شود، نه سبب رکود آن. به همین سبب در این حکایت از صوت نازیبای قاری قرآن انتقاد می‏کند و می‏گوید:

گر تو قرآن برین نمط خوانی

ببری رونق مسلمانی

جالب اینکه مولانا هم در مثنوی به نوعی دیگر، از نازیبا معرفی کردن دین انتقاد می‏کند و در حکایتی نغز از مؤذن بدصدایی در آبادی سخن به میان آورده است که نیمی از مردمان آن مسلمان و نیم دیگر کافر بودند و او همچنان اذان می‏گوید و به اعتراض مسلمانان توجهی نمی‏کند. تا اینکه صدای ناهنجار او سبب می‏شود، دختر کافری که قصد داشت مسلمان شود، تصمیم خود را رها کند. پدر دختر که نمی‏خواست او مسلمان شود، با خشنودی از این واقعه شوم برای تشکر از مؤذن بدصدا، هدیه‏هایی به ارمغان برای او می‏آورد و می‏گوید:

آنچه کردی با من از احسان و بر

بنده تو گشته‏ام من مستمر

  
نویسنده : امیر تقی زاده ; ساعت ٢:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢۱
تگ ها : تبلیغ دین