دیدگاههای شخصی امیرتقی زاده

برای آفرینش یک نهال عدالت دل هزاران طلحه و زبیر را باید شکست و اینک این ما هستیم و تلاش سایبریمان در آفرینش نهال عدالت .../ پروانه‌ها، نور را به حکم میثاق می شناسند و از آغاز با قصد سوختن پر در مطاف می‌گشایند.(شهید آقا سید مرتضی آوینی )

مهندسی یا پازل سازی فرهنگی

 مهندسی  فرهنگی  که خواستگاهی اجتماعی و فردی  دارد بدون در نظر گرفتن اصا لت انسان و اجتماع بشری  نمی توان  به تجدید بنا و یا تعمیر آن  پرداخت.که در عدم فرض به مانند تعمیر کشتی برروی آب است که کشتی تعمیر نمی شود که هیج ! غرق و هلاکت سرنشین های آن حتمی  خواهد بود.


یعنی بدون شناخت از عوامل متاثر و  اثر بخش در مهندسی فرهنگی  که از پازل های متعدد اجتماع یافته است  ارائه هر گونه  نظر ویا راه کار اثر بخش نخواهد شد.

پس باتوجه به اینکه ما  در یک جامعه  اسلامی  زندگی می کنیم  وسعی  در ارتقا بینش اعتقادی و فرهنگی  جامعه  و افراد شکل دهنده آن هستیم و می خواهیم شکل و ساختار آن را در رسیدن به مدینه فاضله نبوی متناسب سازییم و به عبارتی در کلام زیبایی سید اهل قلم آقا سید مرتضی آوینی که ام القرائ تمدن اسلامی صورت محقق مدینه النبی است . باید در مرحله اول  به شناسی مبنا و حیطه تصمیم گیری  این مهندسی فرهنگی که براساس تفکرات ما شیعیان بر حدیث گرانسنگ ثقلین استوار است باید قبل از هر گونه اتخاذ مدل فرهنگی و راهبرد اصولی در جهت تغییر وتحول بر این تفکر مبنای شیعی که شامل قرآن کلام خداوند و ائمه اطهار (ع) است عرضه کنیم تاپازل فرهنگی تهدیدات با لقوه را به فرصت های بالفعل تبدیل کند.

 وپس ازکذشت چندین سال و ارزیابی مدلهای ارائه شده در سنجش افکار عمومی با عکس العمل های متناقض در جامعه روبرو نشویم .

همان طور که می دانید مهم ترین بعد اسلام بعد فکری و فرهنگی آن است و اسلام پیش از هر چیز و بیش از هر چیز با عقل ، قلب ، فکر و اندیشه سرو کار دارد. اسلام در جامعه حرکت فرهنگی پدید می آورد و حرکتهای دیگر در سایهء آن شکل می گیرد.

پس امروز نیاز ما جوانان کنکاش در آیه های اجتماعی کلام وحی به پیامبر اعظم (ص) و سیره شناسی زندگی فردی و اجتماعی ائمه اطهار (ع) است چرا که دراین  پازل سازی های  فرهنگی عصر حاضر دین مبانی خوب و بدون کم و کاست  میتواند به شمار آید. و شناختی درست از دین و حرکت های آن درطول حیات خود از آدم تا خاتم  برای نسل جوان الگویی مناسب باشد.و می تواند از بسیاری از آسیبهای اجتماعی و شبهه افکنی هایی دشمنان مصون کند و تهدیدات تهاجم فرهنگی به فرصتهای صدور اسلام و انقلاب ختم گردد. و مسیر تشکیل حکومت جهانی مهدی موعود (عج) هموارتر شود.

پس بنظر نگارنده این سطور عدم توفیق کم درعرصه های فرهنگی کشور و آسیب پذیری تصمیمات اعمال شده میتواند در دل دلایل ذیل نهفته باشد :

 

1)عدم وجود مقر متمرکزکارشناسان فرهنکی  برای ارائه مدل های مورد نیاز در برابر تهدیدات .

2) عدم وجود کارشناسان خبره در شناسایی  و لیست فرصتها و تهدیدات فرهنگی  گذ شته .حال و آینده درارائه به مراکز تصمیم گیر.

3)سیاست گذاری های فصلی و سلیقه ای کوتاه مدت بدون هماهنگی و اخذ مجوز به کار گیری از مقر متمزکز ناظر.

4)عدم پیگری ازمرکزی واحد برای  مدلهای ارائه شده تا حصول به نتیجه مطلوب. 


5) تعدد مراکزتصمیم ساز و متولیان فرهنگی  که بیشتر مواقع در جهت خنثی سازی  یکدیگر حرکت میکنند.

6)سر در گمی مخاطبین که از این تصمیمات فرهنگی  که گاهی به نعل است و گاهی به میخ.

 

 وما در ارائه پازل های فرهنگی می توانیم از حرکت تاریخی حضرت امام ره  که بصورت جزیی و کلی در مدل هایی حکومتی و اجتماعی بیان شده به عنوان مثال بارز نظریه ولایت فقیه / ابتکار شعارما می توانیم / خود کفایی و استقلال / مدل حکومتی چمهوری اسلامی/حکومت پا برهنگان /میزان رای ملت /انقلاب ما انقلاب امام مهدی (عج)و...

و از منویات مقام معظم رهبری در نظریه های خودی وغیر خودی /جنبش نرم افزاری /استعمار فرانو /کرسی های آزاداندیشی/ دموکراسی دینی /جامعه مدینه النبی .....

که دارای غنای مدل و راهکار برای جامعه می باشد بهره مند شویم .و نیاز به گشتن در خرابه تفکرات غربی و شرقی نباشیم.

در پایان از دوستان و علامندان برای بسط و اصلاح مهند سی ویا پازل سازی فرهنگی مدد می طلبم.  

  
نویسنده : امیر تقی زاده ; ساعت ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢۱